2017. november 24. 13:47 - konyhakaland

Kürtös kalács / Cukros fahéjas rúd

Ki ne szeretné a finom, illatos kürtös kalácsot. Engem az otthoni karácsonyi vásárokra emlékeztet.

 

Mindkettő receptet Limarától próbáltam ki. A cukros-fahéjas rudat már többször készítettem, mert seperc alatt elfogy. :)

Azért vettem egy bejegyzés alá a két receptet, mert a cukros-fahéjas rúd gyakorlatilag a kürtös kalács ízéhez és illatához hasonlít.

A kürtös kalácshoz:

Egy egyszerű kalácstésztát készítünk az alábbi hozzávalókból:

  • 50 dkg finomliszt
  • 1 mk. só
  • 3 ek. cukor
  • 1 tojás
  • 3 dl tej
  • 2 dkg élesztő
  • 5 dkg olvasztott vaj

A vaj kivételével minden hozzávalót a KitchenAid robotgép üstjébe mértem és dagasztani kezdtem. Kb 10 perc után hozzáadjuk az olvasztott vajat is.  Alapossan dolgozzuk össze, majd kapcsoljuk ki a dagasztást és tegyük a tálra a fedőt, vagy egy lezárható tálba tegyük át, és pihentessük 30 percig.

Addig előkészítettem a formáimat. Én testvérem párját kértem meg, gyűjtsön nekem fém sörös dobozokat. Ezeket becsomagoltam mind alufóliába. Olvasztott vajat kentem a fóliára ecsettel.

A közben megkelt tésztát lisztezett felületre borítottam és kb. 4-5 mm vastagságú téglalapot nyújtottam belőle. Pizzavágóval 2 cm széles csíkokra daraboltam, majd a csíkokat feltekertem a hengerekre, de úgy, hogy kis hézag is maradjon közöttük, majd a munkalapon végigforgattam őket, így eltünnek a hézagok.

Egy tálcára apróbb szemű kristálycukrot szórtam. A maradék olvasztott vajjal lekentem a tésztákat és megforgattam a cukorban. Sütőpapírral bélelt tepsire tettem, egyszerre csak hármat, hogy bőven maradjon hely közöttük. Ez fontos, hogy maradjon hely közöttük, mert én legelőször szorosabbra raktam , így nem tudott kellően sülni, elgyengült a tészta, és amikor forgattam volna őket, akkor gyakorlatilag folytak lefele a formámról. 

A sütőt ezalatt grill fokozaton felmelegítettem. A középső rácsra toltam a tepsit. 2 perc után fordítottam kicsit a tésztákon, 2 perc múlva megint és megint. 8-10 perc alatt vékony, roppanós karamellréteg képződött. Folyamatosan figyelni kell, gyorsan megéghet a cukor. Amikor kivettem a sütőből talpára állítottam a hengereket, 2 percig hagytam pihenni. Utána könnyen ki lehetett húzni a gurigákat. Ilyenkor még a karamell kicsit olvadt, ismét meg lehet forgatni kristálycukorban, és én a cukorhoz fahéjat kevertem, így lett finom fahéjas.

Könnyű, puha tészta, ropogós karamell réteg, szinte tökéletes lett.

 

Cukros-fahéjas rúd

Hozzávalók:
 
  • 60 dkg finomliszt
  • 1 tk. só
  • 3 ek. cukor
  • 1 tojás
  • 2 tojás sárgája
  • 3 dl langyos tej
  • 6 dkg puha vaj
  • 3 dkg friss élesztő
A tejet meglangyosítjuk és egy teáskanál cukorral elkeverjük, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Pár percig hagyjuk, míg az élesztő felfut.
Addig a dagasztógép (vagy kenyérsütőgép) táljába mérjük a többi hozzávalót, végül hozzáadjuk az élesztős tejet is. A tésztát alaposan kidolgozzuk. Langyos helyen 45-50 percig pihentetjük.
Lisztezett felületre borítjuk, elfelezzük és hat-hat egyenlő részre osztjuk. A darabokat óvatosan gombóc formára igazítjuk, majd egyesével hosszú csíkot nyújtunk belőlük. Az egyik végén az egyharmad részét ujjnyi széles csíkokra vágjuk, majd a másik végétől kezdve feltekerjük. Ez tulajdonképpen a hernyókifli formázása, most töltelék nélkül. 
A megformázott tésztát sütőpapíros tepsire fektetjük, egy ruhával letakarjuk és a sütő közelében kb. 45-50 percen keresztül pihentetjük. Ezalatt a sütőt előmelegítjük 170 fokra. 
A megkelt kifliket 12-15 perc alatt sütjük pirosra. 
Míg sülnek megolvasztunk két evőkanál vajat és elkeverünk öt evőkanál cukrot egy evőkanál fahéjjal. 
A kifliket amint kivesszük a sütőből megkenjük olvasztott vajjal, majd meghempergetjük a cukros fahéjban. Rácsra tesszük hűlni őket.

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchenadventures.blog.hu/api/trackback/id/tr8713367705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kitcheeke 2017.11.24. 15:57:44

:D pont ezt sütöttem az elmúlt hétvégén! :)
süti beállítások módosítása